Sunday, January 19, 2014

Cara Menghadapi Long Distance Relationship Part 2


Helloooo :)

Malam ne aku rajin sangat nak menaip entry yang panjang2 youlls sambil layan perasaan yang sukar digambarkan... Bukan perasaan gembira mahupun senang hati atau juga bersedih... *mungkin mood manis + masam + masin + tawar + pahit = terbentuknya satu enzim yang aku sendiri belum kenal pasti... Harap korang tak membebel baca kali ne yer... tengkiu dari lubuk hatiku yang terdalam... Laaa,, aku yang seakan2 emo ne apasal arr??? *abaikan*


Kali ne aku nak merepek sal cara menghadapi dan kebaikan Long Distance Relationship, sambungan bab ne taw! Mari sini adik2, akak2, dan abang2 baca apa yang aku merepek jap biarpun aku ne xlah handal sangat bab2 cintan cintun ne... Tapi apa salahnya aku kongsi pengalaman aku kan?? mihmihmih... Oke,,direct to da point... *mood serius*


Cara Menghadapi LDR : -

Bersiap sedia dengan segala kemungkinan.
  • Pertama sekali kita harus bersiap sedia dari segi fizikal dan mental untuk apa yang bakal berlaku kemudian hari... Eyaa larr kan, kita hanya mampu merancang tapi Tuhan yang menentukan segalanya... Biarpun sekuat mana kita merancang seandainya dia bukan milik kita nak buat macam mana kan... Jodoh, ajal dan rezeki semuanya rahsia Allah... Redha ngan ketentuan Illahi,,pasti ada yang lebih baik untuk kita yang sedang menanti masa dan saat yang sesuai untuk bersama kita... Macam aku dan Mr.Sepet berpegang pada prinsip "kalau dah jodoh tak kan ke mana..."


Sentiasa berkomunikasi
  • Walau raga terpisah jauh namun hati kita selalu dekat... Opsss,,dekat?? (Kan sorang kat Kutub Selatan dan sorang lagi kat Kutub Utara...) Laaa,,dah berjauhan xbermakna kita xboleh dekat dihati sampai xboleh berkomunikasi langsung kan??? Jangan jadikan jarak sebagai alasan ...Memang lar bezanya dulu selalu jumpa (face2face) sampai naik muak tapi sekarang jumpa juga tapi jumpa kat medium pengantaraan yang canggih ne... Sekarangkan zaman dah cukup canggih dengan kehadiran hengpong pintar (Smartphone) korang yang menyenangkan untuk kita berkomunikasi... Xkira lar guna whatsapp ker,, wechat ker,, facebook ker,, skype ker,, or apa2 lagi larr yang selesa untuk korang... Free jer kan?? Yang penting talian internet ada! hahahahaa


Jujur dan Setia
  • Point yang paling penting bagi aku... Kalau korang sampai 2-3 minggu or sebulan x berkomunikasi xjadi masalah kot, yang penting korang jujur ngan pasangan dan pasangan korang setia ngan anda... Maknanya, saling jujur dan setia antara satu sama lain... Hal ne yang menentukan keharmonian hubungan kita di masa hadapan sebab ada sesetengah pasangan yang jarang nak bertanyakan khabar pasangan dia atas faktor tak mahu diganggu or busy ngan kerja, study or kursus... Tapi tak bermakna dia dah lupakan korang oke? Kita pun harus memahami keadaan dan situasi dia macam mana... Macam aku ngan Mr.Sepet aku! Dia jarang nak message or call aku tanya aku oke or tak,,masi ingat dia lagi ke... Dan ianya tak jadi masalah ngan kami sebab kami yakin dan percaya antara satu sama lain... (tapi rindu yang amat juga sampai nangis2 kalau dah lama senyap... hekhekhek... Bohong weii kalau langsung xda perasaan rindu tue kalau hati dah sayang lebih2 bila dah berjauhan...) 


Percaya Padaku
  • Saya percaya anda dan anda percayakan saya! hikhikhik... (Saya & Anda = bahasa panggilan aku ngan Mr. Sepet) Macam ne,, kita harus percaya satu sama lain dalam keadaan apapun... Memang akan wujud perasaan curiga,, was2 dan syak wasangka kalau pasangan kita tiba2 berubah... Tapi kalau boleh janganlah kita tuduh dia yang bukan2 tanpa usul periksa dan tak tanya dia baik2 ngapa dia berubah... kot2 dia ada masalah ngan kerja,, kursus or study dia,, korang tak tau... Sebab kadang2 budak lelaki ne malas nak cerita hal2 begini ngan pasangan dia kecuali ngan kawan2 dia... So,, korang buat lar risikan melalui teman rapatnya tanya kenapa dia bersikap macam tue... Aku selalu buat pendekatan ne tanya ngan badi (*buddy) Mr.Sepet, "awat badi ang tue buang tabiat, dia oke ke tak?" *Tips::: cukup tahu apa sebab dia dah lar, tak payah nak sibuk sangat nak ambik tahu dari AtoZ... Tak pasal2 dia tambah marah,, emosi dan akhirnya tercetusnya pergaduhan... Memang lar kita sebagai pasangan dia kalau boleh nak tahu setiap perkara ngan lebih detail tapi dalam sedar or tak,, korang dah seperti tak percayakan dia pulak...hurmmmm... Rilex ok?? Step by step...


Support and Supporting
  • Support si dia ngan apa saja benda yang baik dan positif yang dia lakukan... So,,tak lar terasa sangat yang kita ne sedang berjauhan dengan dia... Mungkin sebab benda ne juga yang dia lakukan menyebabkan dia kurang masa untuk menghubungi kita tapi berfikiran positif sentiasa yang dia lakukannya untuk kebaikkan korang... Supporting pula dari segi penerimaan kamu ngan pasangan sendiri xdalah sampai nak Queen Control... Lelaki mahupun perempuan masing2 tak suka dikawal pergerakan dia,, bagi aku cukup Mr.Sepet bagitau dia nak keluar ngan sepa and kat mana,, tak kira lar dia keluar ngan badi dia ker kengkawan perempuan dia ker... tak kisah,im very open minded and supporting oke... Lagipun lelaki benci tak suka perempuan yang kuat mengongkong dia... (Lain orang lain caranya) hihihiiii... 


Sabar
  • Memang dalam LDR ne kita kena banyakkan bersabar... Bersabar dalam hal yang kecik hingga hal yang besar mana sekalipun... Anggap lar ianya dugaan tuk kita dan pasangan... Sabar ngan karenah pasangan yang jauh,, sabar dengan perasaan sendiri dan sabar ngan apa jua masalah yang timbul... Biasa lar bila dah berjauhan pasti banyak salah faham yang timbul... Sabar ya pasti ada hikmah yang indah disebaliknya... Think positive!


Okee guys,,next chapter... Kebaikan LDR pula dalam entry yang akan datang... hahahahaa... Takut korang menguap2 baca karangan aku yang berhambur ne... hikhikhik... Lagipun tetiba ibu jari aku sakit (T_T)
Long Distance Relationship memang mencabar dan dalam masa yang sama kita di uji dengan pelbagai dugaan dari pihak kita mahupun si dia untuk menguji kesetiaan dan ketelusan pasangan... Contohnya,,mampukah sesebuah pasangan itu menunaikan lagi janji2 manis yang dibuat sebelum berjauhan??? Semuanya terpulang kepada kekuatan setiap pasangan itu sendiri... Tetapi dugaan dan cabaran inilah yang menjadikan pasanagn menjadi lebih matang dan berani menghadapi cabaran yang mendatang...



P/S::: Jangan terlalu bencikan sesuatu kerana ianya boleh bertukar menjadi sesuatu yang kita sayangi dan jangan terlalu sayangkan sesuatu kerana boleh jadi ia menjadi sesuatu yang kita benci suatu hari nanti...

Till Then Guys!

Love,


7 comments:

  1. Rasanya kepercayaan dan confident yg paling penting.... Kalau dah tak percaya dah tak confident, pasanngan setia pun dah tak guna dah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepercayaan merupakan asas dlm suatu perhubungan xkira antara pasangan mahupun rakan...

      Delete
  2. nice tips kak :D, kepercayaan tu penting, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh... hihiiii.. thanks sudi baca :)

      Delete
  3. Sgt setuju dgn semua tips ni.Paling penting doa smg dpanjangkan jodoh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin...thanks ya... InsyaAllah dgn izinNya... ;)

      Delete
  4. yang penting jujur dan setia.. saya pernah LDR selama 6 tahun b4 kawen..hehehe..mmg mencabar emosi..kehkeh

    ReplyDelete

Done Reading? Leave a short letter for me... I'm appreciate it... :)

FOLLOW+ DASHBOARD♥