Thursday, February 6, 2014

My Boyfriend An Army


Sebenarnya dah lama aku taip entri ne tapi aku just perap lama sikit kat draft supaya segala jenis perisa dan perasa betul-betul sebati... (sukerr hati aku jer hantam2 taip) So, tadi masa tengah search tentang tentera kat Mr.Google,aku terjumpa ngan coretan BERKORBAN dari seorang blogger ne Mimie nama dia.. Huhh, what she wrote in that entry, totally reality what I went through and feel at this time... Actually, I do miss Mr.Sepet! (T_T) That is why I find reading material about the military and found this blog... 

Tarikh 01 Setiap Bulan
Hari ini 01 February merupakan monthsary aku ngan Mr.Sepet... Biarpun relationship kami ne baru 18bulan tapi banyak cabaran dan ujian yang kami telah lalui bersama... Kalau ikutkan hati aku yang lemah ne,, di awal perkenalan lagi memang dah tak tahan dah ngan masalah yang sering datang tanpa di undang, rasa nak giveup dan melarikan diri... 

Tapi aku bersyukur dia tetap memberikan aku kata semangat dan mengajar aku supaya lebih kuat dan menyelesaikan masalah tersebut bersama-sama... Dia juga mengajar aku supaya menjadi seorang yang tabah dan tidak mudah berputus asa dengan apa juga cabaran yang akan datang di kemudian hari...

Tapi sekarang ne, sejak mula berjauhan dengan dia,, kadang-kadang aku rasa semangatku luntur hari demi hari tapi aku tetap kuatkan hati... Bukan senang untuk aku hadapi serta lalui hari-hari yang lepas tapi aku bersyukur masih mempunyai keluarga dan kawan di sisi... 

Pasangan mana yang tahan tak contact berbulan-bulan? Kalau boleh setiap minit dan jam mahukan update dari pasangan sendiri tapi apakan daya,, dia masih mempunyai tanggungjawab yang lebih besar yang perlu dia tunaikan... Im proud of him! Aku faham cara kerja dia bagaimana sebab tue lar lebih mengalah dalam situasi ne dan kadang aku menipu perasaan aku yang pandai cemburu tengok orang lain,, senang jer dorang nak berbual atau bermesej dengan pasang masing-masing... Aku pun nak dapat pasangan yang biasa macam dorang yang sentiasa ada masa untuk aku... (T_T)

Alhamdulillah,, aku dah biasa hidup LDR ne sejak dahulu lagi... Jadi bagi aku tak adalah rasa susah sangat... Biarpun rindu nak jumpa dan face to face dengan Mr.Sepet! Tipu lar kalau aku cakap langsung tak rindu nak jumpa dia... Cuma sekarang ne, dia susah dapatkan cuti... Eyaala orang sibuk kursus mana boleh ambik cuti,, kira bernasib baik dah kalau dorang dapat Weekend dalam 2minggu sekali... Mungkin juga kami boleh jumpa masa dia dapat Weekend,, kalau aku masih tinggal kat Shah Alam... Tapi sekarang aku kat Sabah... Aku masih ingat,, habis jer dia duty 24jam mesti dia datang jumpa aku... Takpa aku yakin semua ne ada hikmah yang tersembunyi buat kami berdua... (^.^)

Even sometimes, i feel neglected until it reaches the level of my angry... Tapi lepas aku tarik nafas dan fikir positif, aku hanya merelakannya... Aku berfikir dia bukannya nak main-main kat sana,, dia tengah ada kursus dan duty... Lain cerita lar kalau dia tengah buat benda yang bukan-bukan... hikhikhik

Biarpun sekarang ne aku ngan Mr.Sepet, orang lain nampak macam dah break off tapi sebenarnya kami masih together2...  *Oh My English! Aku akui ada juga kengkawan yang duk tegur "kau ngan Mr.Sepet masih lagikah? Apasal aku tengok korang macam dah takda pa2 ne..." Aku hanya mampu bagi jawapan macam ne ----> (^____^) Tapi still tak puas hati ngan jawapan yang dorang dah dapat masih nak tujukan soalan "korang oke ker tak sebenarnya ne?!" Hurmmm,,takkan aku nak cakap macam ne "dia takda masa nak layan aku yang tak penting ne!" kat dorang kot,, supaya dorang boleh berhenti bertanya soalan lagi... Aku tau dorang tak faham apa yang aku rasakan semasa dorang tanya soalan macam tue... So,, aku pun secara suka rela dalam paksa terangkan napa dorang boleh buat andaian macam tue apa sebenarnya yang telah berlaku... 

Dugaan yang aku lalui sekarang ne mungkin belum seberapa lagi, macam orang lain yang dah berkhawin ngan seorang tentera... Mesti dugaan mereka lagi besar dan terpaksa berkorban berjauhan dengan suami dan membesarkan anak-anak sendirian... Sebenarnya dalam diam aku amat kagum dengan para isteri yang berjauhan dari suami dan terpaksa menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan ayah kepada anak-anak mereka dalam masa yang sama...  Dugaan yang aku tempuhi dari dulu mematangkan aku dan membuatkan aku menjadi seorang yang berfikiran positif! Terkadang "other half of me" terfikir akan bermaknakah tarikh 01 setiap bulan tue atau hanya menjadi kenangan yang terindah untuk kami...


My Mr.Sepet!
Kami bekerja 24 jam sehari. Kalau malas baru kami dapat lelap ayam.
 Gaji kami kecil tak setanding sijil dan masa perkhidmatan.
 Waktu perayaan jika ada belas kasihan dari pegawai
atasan, barulah kami pulang beraya bersama keluarga. Tapi kami kena bagi komitmen terbaik, kena korbankan mentaliti kami, korbankan nyawa kami dan juga korbankan kasih sayang kami. Sentiasa tiada masa bersama keluarga terutama ketika bertugas. Badan kami untuk negara, makanan kami alakadar, perut kami buncit bila usia meningkat kerana kehilangan banyak hormon akibat lasak. Pakaian kami tidak perlukan jenama.


Love,











6 comments:

  1. salam.. :)
    hai dayang.. thanks sebab sudi singgah blog kita.. baca entry..
    yup, berpasangan dgn tentera ni memang kena bnyak berkorban. sy dulu pun macam awk juga..
    terfikir macam2.. tapi tahun 2014 dah 8tahun kami kenal, syukur dah paham.
    sekarang dah kawin pun masih berjauhan. kesabaran kita tu sangat penting. percaya antara 1 sama lain.
    if terjadi sesuatu pun, jgn terus melenting ya.. :)

    ReplyDelete
  2. Sojar berkhidmat untuk negara, akak berkhidmatlah pula untuk si sojar.. maka dedua punyai jasa setia :0

    ReplyDelete
  3. ee doakan untuk akak dengan dia.
    akak kena be strong macam dia jugak. hehe.

    ReplyDelete
  4. hai my dear.Sabar bnyk2 k.kalau nk berkahwin kne tabah selalu.Sebab army ni selalu kursus operasi masuk hutan duty.And mcm2 lg.Tasha penah alami ni sbb sblm kahwin dlu tasha pernah berkawan dgn slh sorg army huhuhu sedih sellu dtingglkan

    ReplyDelete
  5. goodluck kak, semoga kekal :D insya Allah.

    ReplyDelete

Done Reading? Leave a short letter for me... I'm appreciate it... :)

FOLLOW+ DASHBOARD♥